Wie is Turi Vaccaro, waarom zijn actie?
Door G. Doeven en M. Moors
10 augustus 2005 - 7.25 uur ontvangt de wachtmeester van de koninklijke marechaussee de melding dat er een indringer met een hamer op een F16 straaljager aan het slaan was in hangaar 374. De indringer blijkt Salvatore 'Turi' Vaccaro te zijn.
In 1989 ontmoette Turi Vaccaro Philip Berrigan, die samen met zijn broer Daniel in 1980 de eerste ploegschaaraktie deed in de VS door met hamers op kernkoppen te slaan. Dit was de inspiratie waardoor Turi 16 jaar later op 10 augustus j.l. twee F16's en vier computers onklaar maakte.
De actie
De ploegschaaraktie van Turi zit vol met mooie symboliek.
Kwam de inspiratie o.a. van de gebroeders Berrigan, de directe aanleiding kwam tijdens een bezoek in Assisi. Daar zag hij een pracht van een voorhamer liggen van een meter lang. Toen wist hij: nu ga ik het doen."Diverse mensen hebben wat op de hamer geschreven. Waaronder mijn vriend, een priester, Don Lorenzo. Hij is twee maanden geleden overleden".
Maar ook een tekst van een meisje. Vlak voordat ik de ruit van de hangaar kapot sloeg heb ik moed gekregen door yoga-oefeningen en door de tekst van dit meisje."
De hamer was verpakt in Bert en Ernie papier om niet op te vallen in de trein.In de nacht van 9-10 augustus is Turi om ongeveer 5.30 uur over het hek van de vliegbasis Woensdrecht geklommen. Nadat hij met veel lawaai een ruit van de hangaar had ingeslagen heeft hij tot zijn eigen verbazing nog zowat een uur bezig kunnen zijn. "Ik heb op de computer van de eerste de beste F16 geslagen, zodra ik binnen was, omdat ik dacht maar enkele minuten tijd te hebben na het grote lawaai van het brekend glas".
Turi heeft veel zaken bij de F16's achtergelaten die voor hem een sterke betekenis hebben. Allemaal tekens van leven tegenover de dodende kracht van de F16's. "Ik heb op de F16 bloemen, een biologische taart, fruit, een schriftje over Jona, een profeet, met liederen en tekeningen, door een kind geschreven en mijn bloed achtergelaten. Met kindertekeningen heb ik de F16's versierd als teken van vrede en om de dood van kinderen te gedenken die zullen worden gedood of gedood zijn door een F16. Ik heb gekiemde rogge gezaaid op de F16 en ik heb mijn bloed achtergelaten. Dit is normaal bij ploegschaarakties. Ook dit is een teken van leven.
Een tekening met een tekst over Kees Koning heb ik achtergelaten bij het kapotgeslagen raam en een tekst over David Stone tegen Goliath heb ik onder een kalksteen gelegd. Met deze steen heb ik diverse teksten op de vloer van de hangaar geschreven, zoals 'peace', 'ploegscharen' en 'not ready for next war'.
Tien augustus is natuurlijk 'the day after' Nagasaki. Maar ook is het de dag van St. Laurent. De beste nacht om sterren te zien. Als je een vallende ster ziet mag je een wens (succes voor de aktie) doen. In mijn dromen wist ik bijna zeker dat het een succes zou zijn."Voorafgaand aan de aktie ben ik naar de kerk in Hoogerheide gegaan om een kaars aan te steken voor de madonna, om een belofte te doen en om op de begraafplaats te mediteren. Dit was voor mij een herdenking van alle doden, ook van oorlogsslachtoffers.
Mijn aktie duurt op dit moment nog voort, middels een vastenaktie. Als ik het volhoud wil ik vasten tot 8 september. Dat is het feest van de naam van de heilige Maria en het is de dag van mijn aankomst in Comiso (het Italiaanse Woensdrecht), van de door mij georganiseerde vredesloop vanuit Assisi in 1985."Wie is Turi
Turi is geboren op 1 april 1953 in Italië. Zijn echte naam is Salvatore Vaccaro. In 1982 heeft hij militaire dienst geweigerd. Hij heeft 13 jaar gewerkt bij de Fiat-fabriek in Turijn. "Ik kreeg ontslag toen ik weigerde mee te werken aan de bouw van een militair tanktransportwagen. Dit ontslag viel op 1 april 1985 en beschouwde ik als een verjaardagskado om vrij te zijn om voor de vrede te werken. In Turijn heb ik ook pedagogiek en filosofie gestudeerd."
In 1983 heeft Turi voor het eerst gevast. Op het plein van Comiso, deze vastenaktie duurde ongeveer 30-35 dagen.
"Sinds 1986 ben ik veel in Nederland. Eerst vooral in Woensdrecht. In Woensdrecht heb ik Emmie leren kennen. Met haar heb ik samen een dochter van nu vijftien jaar."In het begin was hij veel in de vredesaktiekampen bij Woensdrecht, later waren er ook aktiekampen bij andere militaire objekten. Turi was er regelmatig bij. Hij deed toen niet mee aan akties maar kampeerde er wel.
Hij was buiten bij de vliegbasis Woensdrecht op 1 januari 1989 en ondersteunde daarmee de aktie van Kees Koning en Co van Melle die daar met hamers sloegen op NF5's. Deze straaljagers waren bestemd voor levering aan Turkije, terwijl de vrees groot was dat ze ingezet zouden worden in de strijd tegen de Koerden.
Later heeft Turi nog samen met Kees een vastenaktie gedaan voor het ministerie van defensie. "Ik was altijd bezig met kleine akties. Onder andere op een wapenbeurs in Den Haag, waar een camouflagenet over een tank zat. Deze heb ik geprobeerd kapot te zagen. Dat was symbolisch bedoeld, er was niet veel stuk te maken. Onlangs was ik nog bij de protesten tegen de ITEC-wapenbeurs in Amsterdam."Turi is documentenweigeraar. Hij wil geen documenten hebben. Hierdoor heeft hij geen verblijfsvergunning. Daardoor heeft hij ooit een maand vastgezeten in de gevangenis in Tilburg.
Turi probeert zonder geld te leven, sinds hij kennis heeft gemaakt met Fransiscanen. "Maar ik kan fluiten, op straat spelen en zingen of als clown optreden. Als je denkt: wij zijn broeders en zussen in de wereld, dan hoef je geen geld te gebruiken. Het is een idee, dat ik uit een christelijk boek heb gehaald".
De 'schade'
Turi heeft twee F16's vernield. De 066 en de 369. Deze F16's werden geheel gemodificeerd en zouden in september en oktober opgeleverd worden.
De 066 was voorzien van het Orange Jumper systeem. Dit is het testtoestel van de koninklijke luchtmacht. Dit systeem betreft een uniek, belangrijk internationaal monitoring systeem, wat belangrijke data verschaft. Wegens een internationaal samenwerkingsverband zijn er grote belangen mee gemoeid.
Naast de F16 stond een testkast van het Orange Jumper Systeem. Dit computersysteem is uniek, want er bestaat maar 1 exemplaar van. Deze kast is van het bedrijf NLR, Nationaal lucht- en Ruimtevaart Laboratorium.
Beschadiging van het Orange Jumper systeem heeft onmiddellijk geleid tot afkeuring van de gehele straaljager.Door de toegebrachte schade is de F16 ongeveer 4 tot 5 maanden niet operationeel inzetbaar. Het gevolg hiervan is dat de internationale samenwerking van het Orange Jumper systeem zeer vertraagd is.
Hoewel Turi het liefst heeft dat de F16's nooit meer gebruikt zullen worden, was hij toch niet uit op 'maximale' schade. Omdat hij zoveel tijd had, had hij ook meer dan twee F16's kunnen beschadigen. Dit heeft hij niet gedaan. (er moet ook wat overblijven voor later of voor anderen). Het gaat niet om de "maximale schade" maar om het hart van mensen te winnen.
De schade is groot, ergens tussen de 2 en 6 miljoen euro. Het is echter maar hoe je er tegen aankijkt. De 'schade' kan alleen maar zo groot zijn als het produkt, in dit geval de F16, zelf kostbaar is. De produktiekosten van een F16 zijn al gauw 40 miljoen euro. Je zou kunnen stellen dat je een dergelijk kostbaar ding niet mag vernielen, je zou ook kunnen stellen dat je een dergelijk duur ding niet eens zou moeten maken. Veel F16's zijn geschikt om atoombommen af te gooien.
In Hirosjima en Nagasaki is 60 jaar geleden duidelijk geworden hoe enorm groot de schade kan zijn als je atoombommen daadwerkelijk gebruikt. Dan hebben we het niet meer over euro's, maar over honderdduizenden doden.Niet het slopen van wapens leidt tot schade, maar de produktie en het gebruik ervan.
Voor meer informatie: Mariëtte Moors 0620112411
Voor financiële ondersteuning: 90 72 88 952
Tnv G. Doeven te Deventer ovv ondersteuning Turi
_____
menu | dDH